уторак, 28. новембар 2023.

О мени - Петар Ракас

 

О мени

Свети Сава је по значају први научник српски, јер је утемељио Цркву и Науку Христову у нашем српском народу и земљама српским и поморским, надахнут Духом Светим од Бога Живога измолио Господњу Благодат за Земаљску Србију и Спасење у Христу Богу у Небеској Србији. Свети Сава утемељио је српске школе и болнице и сав живот од свог времена до у вечност. Захвалан сам Богу да ми се у животу указала прилика да постанем и будем наставник у Светосавској школи.

Петар Ракас, наставник технологије рада и праксе односно технологије рада са практичном наставом у Грађевинској школи у Београду. Стручни испит и лиценца – наставник практичне наставе грађевинске струке | грађевински инжењер (7.1) извођач радова | саветник за безбедност и здравље на раду – стручни испит за практичну оспособљеност за обављање послова безбедности и здравља на раду. Компетентан да предаје следеће стручне предмете: Технологија рада са практичном наставом, Организација грађења, Технологија грађевинских радова, Грађевинска механизација, Машине за производњу и просејавање каменог агрегата, Машине за специјализоване послове на градилишту, Завршни радови, Грађевинско пословање и калукулације; као и Грађанско васпитање.

petarrakas@gradjevinska.edu.rs  моб. 064-172-53-73
Грађевинска школа, Београд, Београд-Звездара, ул. Хајдук Станкова 2.   www.gradjevinska.edu.rs
 
  • Предаје наставни предмет – технологија рада са  практичном наставом, за ученике образовног профила – монтер суве градње. Монтер суве градње је трогодишњи образовни профил, који омогућава ученицима да се после завршетка Грађевинске школе у Београду и положеног завршног испита, запосле и успешно баве сувом градњом као занатлије/мајстори, а после одговарајућег професионалног радног искуства на градилиштима постану пословође и предузетници у сувој градњи. Сува градња је монтирање ентеријерских плафонских, зидних и подних система од гипсаних плоча, потконструкције и изолације (Knauf GIPS и еквивалентно / спуштени плафони, преградни зидови, облоге плафона и зидова, облоге поткровља, подне подлоге, подигнути подови, специјални системи и др.). Такође, могуће је и наставити школовање у Грађевинској школи у Београду за четворогодишњи образовни профил (препоручујем) – извођач инсталатерских и завршних грађевинских радова, као што је могуће и студирати грађевину. https://rakas.rs/monter-suve-gradnje/ 
  • Ученицима који су посвећени послу у занатско-мајсторском смислу, као и у области процесног организовања радова у сувој градњи, статистички најмање треба три године да  постану пословође у фирмама где раде, или да се осамостале па постану предузетници. Најновији предузетник у 2022 години у сувој градњи је мој некадашњи ученик монтер суве градње Никола Станковић, који је био део тима Сува градња Србија који је од 2019 године Вицешампион Европе у сувој градњи. Видео клип Данас, Никола Станковић ПР има своју предузетничку фирму која се зове John Construction, на сајту АПР-а линк apr.gov.rs
  • 2002 године јавиле су се прве идеје да се школују монтери суве градње, а 2003 године смо уписали прву генерацију ученика монтера суве градње у 8 средњих школа у Србији, као и у нашој Грађевинској школи у Београду.
  • Тако да ове и следеће године обележавамо 20 ГОДИНА СУВЕ ГРАДЊЕ.          
  • Такође, вредно је поменути да је на мој предлог после положених свих тестова Владан Миливојевић примљен  радни однос у београдском Кнауфу (од почетка наш социјални партнер / произвођач система суве градње – грађевински материјали и техничка подршка), на радном месту инструктор градње, а који је уз велико радно искуство пре тога завршио код мене у школи за монтера суве градње (редовно), а потом и ванредно за извођача инсталатерских и завршних грађевинских радова. Такође, похвалићу се и Марком Мишићем и Николом Јанковићем, који су сада актуелни студенти грађевине, а пре тога су били моји ученици. У такмичарском делу на Међународним такмичењима младих монтера суве градње старости до 21 године живота – Knauf Junior Trophy, највеће успехе сам остварио са мојим следећим ученицима: I место 2008 године Борисом Станковићем и Александром Гајићем, и II место 2019 године са Лазаром Тришићем и Николом Станковићем. Претходно поменути Никола Станковић је најновији и најмлађи предузетник у сувој градњи, међу мојим некадашњим ученицима. Мајстори и предузетници у сувој градњи  постали су и многи моји некадашњи ученици, а поменућу оне са којима сарађујем у Београду као са колегама у струци и по питању праксе за нове ученике, и то су: Урош Ђурић, Марко Томић, Дарко Вучићевић, Борис Станковић, Александар Гајић, Жива Сувачар, Миле Рајковић, Лазар Тришић, Никола Станковић, браћа Сава и Младен Радивојевић, Горан Мирковић, Иван Радоњић, Саша Недељковић, Страхиња Кокановић, Владимир Ћирковић, Адам Матић, Лука Манојловић и други који раде широм Србије, Европе и света.
  • Петар Ракас – лични мејл / блог-сајт: petar@rakas.rs  https://rakas.rs
  • Формално – наставник технологије рада са практичном наставом (пракса) за ученике монтере суве градње (теоријска и практична знања, практична настава – вештине и радне навике, заштита на раду на радном месту и безбедност и здравље на раду).
  • Неформално: професор / наставник, наставник праксе, наставник суве градње, професор праксе, професор суве градње, Петар Ракас – сува градња, Петар Ракас – безбедност и здравље, “Школа и пракса – мајстор, знања и вештине предузетник”, “Паметно и мудро”, “Оправдања не постоје – постоје последице – добре и лоше”, “У начелу живот, здравље, победа и успех, у појединостима добра воља.” Како год да ме зовете или цитирате  доведите бар једног ученика за упис у први разред …
  • Победе / успеси на такмичењима у сувој градњи са ученицима: у Србији 5 пута први, у Европи једном први и једном други. Актуелни вицешампион Европе у сувој градњи.
  • Високо образовање 7.1 ниво НОКС-а, 240 ЕСПБ, Специјалистичке струковне студије II (другог) степена (ССС, 180+60 ЕСПБ) стечене у складу са Законом о високом образовању („Службени гласник РС”, бр. 76/05, 100/07 – аутентично тумачење, 97/08, 44/10, 93/12, 89/13, 99/14, 45/15 – аутентично тумачење, 68/15 и 87/16), почев од 10.09.2005. до 07.10.2017. год. Стручни назив: струковни инжењер грађевинарства – специјалиста, Висока грађевинско-геодетска школа, Београд, 2009-2010 / Академија техничко-уметничких струковних студија Београд (АТУСС). Извођач грађевинских радова. Средње образовање: грађевински техничар за високоградњу. Линк ка сајту Национални оквир квалификација Србије (НОКС) – Упоредна табела нивоа квалификација и врста образовања
  • Садашње и претходно образовање: Струковни инжењер грађевинарства – специјалиста, високо образовање, 7.1 ниво НОКС-а, специјалистичке струковне студије II (другог) степена. Претходно образовање: Високо образовање, 6.1 ниво НОКС-а, 180 ЕСПБ; струковни инжењер грађевинарства, Висока грађевинско-геодетска школа, Београд, 2004-2005; Виша школа, 6.1 ниво НОКС-а, 1991-1996, Инжењер грађевинарства, Виша грађевинска школа, Београд; Средња школа, 4 ниво НОКС-а, IV степен стручне спреме, 1986-1990, Грађевински техничар за високоградњу, Архитектонска техничка школа, Београд
  • Испит за лиценцу за наставника – датум/година 17-18. март 2003. године, Стручни испит „Наставник практичне наставе грађевинске струке“, Лиценца за наставника
  • Радно искуство: 1) од 2001 год. Грађевинска школа, Београд, наставник; 2) 1992-2000 год. Трио-Р са п.о. Београд, извођач грађевинских радова, шеф градилишта, грађевински техничар за високоградњу, мајстор 1992-2000
  • Од 1992 године радни стаж у струци; као мајстор, техничар, инжењер / извођач радова и наставник теорије и праксе грађевинске струке.
  • Обуке за пројектанте, извођаче радова и мајсторе за системе суве градње (Knauf Сертификат и Академија, Rigips Академија).
  • I место у Европи, Међународно такмичење младих монтера суве градње (ученика грађевинских школа) – Knauf Junior Trophy 2008, Дипломе победника: Александар Гајић, ученик; Борис Станковић, ученик; и Петар Ракас, наставник.
  • Награда Knauf Академије – Knauf Academy Award 2017
  • Национално признање у области безбедности и здравља на раду – “Плакета 28 април”, које додељује Министарство за рад, запошљавање, борачка и социјална питања Републике Србије – Управа за безбедност и здравље на раду, 28 априла 2022 године у Београду
  • Обуке – модуларна настава (ЕУ), Министарство просвете Србије
  • Стручни испит за безбедност и здравље на раду (Управа за безбедност и здравље на раду – Министарство рада и социјалне политике Србије).
  • Обука за процену квалитета (Међународна организација рада – Агенција Уједињених нација).
  • Предајем технологију рада са практичном наставом ученицима трогодишњег занатског образовног профила монтер суве градње. Монтер суве градње је грађевински мајстор који монтира – спуштене плафоне, преградне зидове и облоге у ентеријерима од гипсаних плоча (типа Knauf, Rigips и др.) и декоративну гипсану орнаментику / гипс ентеријере, као и безбедност и здравље на раду. Када су први разред ученици имају праксу у школској радионици, а када су други и трећи разред онда им организујем праксу на градилиштима у сарадњи са фирмама које се баве монтирање система суве градње.
  • Моји ученици после полагања завршног испита и стицања дипломе монтер суве градње, раде као мајстори и пословође, а део њих је започео своје приватне послове и раде као предузетници у својим фирмама (бизнисима), односно сами су своје газде. Многи од њих су уз рад у струци завршили четворогодишњи образовни профил извођач инсталатерских и завршних грађевинских радова (четврти степен) или специјалистичко школовање за мајстора за високоградњу (пети степен), а имам неке од њих који су завршили студије и постали инжењери. Сви су запослени, не брину за посао и имају свој динар, односно плату и зараду. Са свима сарађујем и данас када су професионалци.
  • Члан Савеза инжењера и техничара Србије
  • Члан Омладинске комисије ФК Црвена Звезда Београд
 
 

Кључне квалификације

• Од 2001 године радно искуство као лиценцирани наставник практичне наставе стручних предмета грађевинске струке (теоријa и праксa / технологија рада са практичном наставом), Грађевинска школа, ул. Хајдук Станкова 2, 11000 Београд, Србија;

• Од 2003 године радно искуство као лиценцирани наставник практичне наставе за ученике образовног профила монтер суве градњe (Грађевинска школа, ул. Хајдук Станкова 2, 11000 Београд, Србија)

• Искуство у развоју стручних курикулума за нове занатске трогодишње образовне профиле (монтери суве градње, кровопокривачи итд.)

• Искуство у развоју VET завршних испитних задатака

• Искуство у настави у VET профилима: монтери суве градње од 2003 године,

• Стручни испит за послове безбедности и здравља на раду

• Експерт / консултант УН / МОР за процену квалитета (званична обука Уједињене Нације – УН / Међународна организација рада – МОР)

• Искуство у међународним пројектима као експерт / консултант у подручју: а) грађевинарство, и б) безбедност и здравље на раду које финансира донатор, посебно пројеката финансираних од стране ЕУ.

1992-2000 Србија, Београд ТРИО-Р, Београд извођач радова 1) Извођење грађевинских радова / Управљање грађевинским пројектима; 2) безбедност и здравље на раду;

Од 2001. године Србија, Грађевинска школа, Београд, Србија, лиценцирани наставник практичне наставе стручних предмета грађевинске струке

1) 2001-2003 наставник практичне наставе, образовни профил зидар-фасадер.

2) 2001-2005 наставник практичне наставе, образовни профил извођач инсталатерских и завршних грађевинских радова.

3) 2003-2018 наставник практичне наставе за ученике образовног профила монтер суве градњe (CARDS 1 Програм).

– Обуке – Knauf Системи / Rigips Системи / Wurth Системи / Protektor системи за конструкције и технике монтирања у сувој градњи

– Обуке – Wurth Системи / Заштитна опрема на раду

4) искуство у стручном образовању и обуци одраслих (програм CARDS 1).

– VET Тренинзи – Модуларни развој курикулума / настава / обука

– Стручно образовање и обука (VET) за ученике / одрасле у грађевинским занатима и безбедности и здрављу на раду у грађевинарству

5) Радно искуство у стручном образовању за период 2003-2017. – израда стручних програма и завршних испитних задатака за ученике образовног профила монтер суве градњe (програм CARDS 1).

6) Радно искуство у развоју стручних курикулума за нови образовни профил кровопокривач.

7) Радно искуство 2005-2012 у реформи и развоју курикулума за грађевинские занатске образовне профиле: зидар-фасадер; тесар; керамичар, руковалац грађевинском механизацијом; армирач; декоратер зидних површина; хидрограђевинар (водоинсталатер) и стаклорезац.

2010-2012 Србија – Београд, Суботица, Краљево, Нови Пазар – Међународна организација рада (УН-МОР) – консултант Агенције за процену квалитета Уједињених нација (УН)

1) Обука МОР-а за процену квалитета.

2) Консултант за процену квалитета.

3) Консултант за процену квалитета пројекта МОР „Подстицање запошљавања младих у Србији“ при Министарству економије и регионалног развоја Републике Србије.

Обука за неуро-лингвистичко програмирање на Универзитету Сингидунум у Београду.

2011 Србија, Грађевинска школа Београд, обука за послове безбедности и здравља на раду

1) Стручна обука / испит за стручно лице за безбедност и здравље на раду у Управи за безбедност и здравље на раду Министарства рада и социјалне политике Републике Србије.

2) Национална дозвола за обављање послова безбедности и здравља на раду (положен стручни испит у Дирекцији за безбедност и здравље на раду – Министарство рада и социјалне политике Републике Србије).

2008 Србија, Београд, Knauf Junior Trophy Serbia 2008 (Кнауф Јуниор Трофи Србија 2008)

I (прво) место На Међународном такмичењу монтера суве градње, Европско такмичење младих занатлија – ученика стручних средњих занатских школа, у конкуренцији девет тимова који се такмиче из земаља које су се квалификовале – Победници ученици Александар Гајић и Борис Станковић и ментор наставник Петар Ракас – монтери суве градње.

2006-2018 четири пута прво место као ментор са својим ученицима на Републичким такмичењима ученика геодетских и грађевинских школа Србије.

2017 Копаоник, Србија, Кнауф Академија, Кнауф Академска награда 2017 (Knauf Academy Award 2017). Добио сам награду Кнауф Академије за 15 година квалитета у теорији и пракси наставе у системима суве градње (Грађевинска школа у Београду, Србија) и преко 500 образованих и обучени, као и запослених монтера суве градње. Награду Кнауф Академије 2017 примили су и архитекта Ђузепе Манара (Architect Giuseppe Manara, Studio Arch. Manara & Partners, Roma, Italy) и Татјана Ђорђевић (менаџер јединице за управљање пројектима Министарства здравља Републике Србије).

 
2022 – Добитник сам Националног признања у области безбедности и здравља на раду, које додељује Министарство за рад, запошљавање, борачка и социјална питања Републике Србије – Управа за безбедност и здравље на раду, 28 априла 2022 године у Београду.
 
 

Остале релевантне информације

• 2006. – учествовао сам у продукцији филма „Грађевинска школа, Београд“ као сценариста, стручни консултант и спикер.

• 2007 – Објавио сам стручни рад «Управљање људским ресурсима у изградњи» и презентацију на VI симпозијуму “Процедуре и проблеми изградње” (Врњачка Бања 18-20. Октобар 2007, Србија).

• 2007 – На међународној конференцији “Европска седмица безбедности и здравља на раду” у Београду, одржаној под покровитељством Владе Републике Србије, одржао сам предавање на тему “Безбедност и здравље на раду у грађевинарству” и “Прва помоћ” и демонстративне вежбе уз учешће мојих ученика.

• 2008 – На штанду Управе за заштиту на раду Министарства рада и социјалне политике Републике Србије, на Београдском сајму “Безбедност и заштита 2008”, имао сам своју видео презентацију на тему “Грађевински радови на висини и дубини” и “Повреде”, а са групом мојих ученика на истом месту извели смо показну вежбу “Прва помоћ”.

• 2008 – На Међународном такмичењу монтера суве градње „Кнауф Јуниор Трофи Србија 2008“, Европског такмичења младих занатлија – студената стручних занатских средњих школа, у конкуренцији девет тимова који се такмиче из земаља које су се квалификовале – моји студенти и ја као наставник ментор освојили смо прво место.

• На Српском државном такмичењу монтера суве градње – ученици стручних грађевинских занатских средњих школа, у конкуренцији са другим тимовима који се такмиче из Србије – моји ученици и ја као наставник ментор четири пута смо освојили прво мјесто.

• Имам своје публикације / презентације за своје ученике о системима суве градње и темама о безбедности и здрављу на раду.

• Припремам се да објавим своју прву књигу у технологији суве градње и другу књигу о безбедности и здрављу на раду.

2019 година Тим Србије је ВИЦЕШАМПИОНИ ЕВРОПЕ У СУВОЈ ГРАДЊИ – Салцбург, Аустрија, са својим ученицима учествовао сам на Knauf Junior Trophy 2019, Међународном такмичењу младих монтера суве градње, старости до 21 године живота.

2022 – Добитник сам Националног признања “Плакета 28 април” у области безбедности и здравља на раду, које додељује Министарство за рад, запошљавање, борачка и социјална питања Републике Србије – Управа за безбедност и здравље на раду, 28 априла 2022 године у Београду.

2023 – Добитник сам Националног признања – “Борачка споменица – ЗАХВАЛНА ОТАЏБИНА 1990-1999”, на основу којег имам статус борца, које на основу уверења Министарства одбране Србије за припаднике оружаних снага у овом периоду, додељује Министарство за рад, запошљавање, борачка и социјална питања Републике Србије – Сектор за борачко-инвалидску заштиту.

Контакт:

ПЕТАР РАКАС, наставник практичне наставе

Грађевинска школа

Хајдук Станкова 2

11000 Београд

Србија

e-mail / web: petar@rakas.rs и petar.rakas@gmail.com   |   https://rakas.rs

мобилни: 064-172-53-73

Петар Ракас

професор суве градње

Грађевинска школа у Београду

ул. Хајдук Станкова 2, 11050 БЕОГРАД 22,

Београд-Звездара, ПАК 147615, Република Србија

Кликни на Локација да се отвори Google мапа

Петар Ракас, наставник технологије рада и праксе, професор суве градње, лиценца наставник практичне наставе грађевинске струке, Награда Кнауф Академије за 2017, Кнауф Сертификати, Кнауф Академија, Ригипс Академија, Стручни испит – Безбедност и здравље на раду, УН – Међународна организација рада – Обука за процену квалитета, Министарство просвете Србије – Обуке за модуларну наставу

 

понедељак, 27. новембар 2023.

МОНТЕР СУВЕ ГРАДЊЕ - образовни профил

 

МОНТЕР СУВЕ ГРАДЊЕ
образовни профил

 

Потребе радног места везане за знања, вештине, способности, радне активности, контекст рада, стилови рада и вредности рада

 

 

Знања

 

Извођење грађевинских радова и Грађевинарство - Познавање материјала, метода и алата који су укључени у изградњу или поправку кућа, зграда или других објеката.

 

Математика - Познавање аритметике, алгебре, геометрије, рачунања, статистике, и њихове примене.

 

Пројекат - Познавање технике пројектовања, односно алата и принципа који су укључени у израду прецизних техничких планова, пројеката, цртежа и модела.

 

Машине - Познавање машина и алата, укључујући њихову намену, употребу, поправљање и одржавање.

 

Професионалне услуге клијентима - Познавање принципа и процеса за пружање професионалних услуга клијентима. Ово обухвата процене потреба клијената за услугама, утврђивање потребног стандарда квалитета за услугу, и процену задовољства клијента добијеном услугом.

 

Јавна безбедност и сигурност - Познавање релевантне опреме, правила, процедура и стратегија за промовисање ефектних локалних, регионалних, државних или националих безбедносних операција ради заштите људи, података, имовине и институција.

 

Образовање и обука - Познавање принципа и метода за наставне планове и програме, као и и програме обуке, наставу и упутства за појединце и групе, као и мерење ефеката обуке.

 

Извођење грађевинских радова монтирањем система суве градње Познавање материјала, алата / уређаја / машина и опреме, радних процедура, контроле квалитета, трошкова и других техника за максимизирање ефектног монтирања система суве градње.

 

Српски језик - Познавање структуре и садржаја на српском језику, укључујући значење и правопис, правила састављања реченица и граматику.

 

Закон и државна управа - Познавање закона, кривичног законика, судских поступака, правних поступака, Владих прописа и уредби, правилника, као и демократских политичких процеса.

 

Инжењерство и технологија - Знање о практичној примени инжењерске науке и технологије. Ово укључује примену принципа, техника, процедура и опреме за пројектовање и монтирање различитих система суве градње.

 

Администрација и управљање - Познавање принципа пословања и управљања који су укључени у стратешко планирање, алокацију ресурса, моделирање људских ресурса, технике лидерства, производне методе и координацију људи и ресурса.

 

Транспорт - Познавање принципа и метода за премештање људи или робе у ваздушном, железничком, поморском, односно друмском саобраћају, укључујући и релативне трошкове и користи.

 

Продаја и маркетинг - Познавање принципа и метода за показивање, промоцију, и продају производа или услуга. Ово укључује маркетинг стратегије и тактике, демонстрације производа, технике продаје, и контролне системе продаје.

 

Психологија - Познавање људског понашања и особина, индивидуалне разлике у способности, личности и интересе, учења и мотивације, психолошке методе истраживања, као и процену и третирање понашања и афективне поремећаје.

 

Кадрови и људски ресурси - Познавање принципа и процедура за регрутовање запослених, селекција, обука, компензација и бенефиције, радни односи и преговарање, и информациони систем запослених.

 

Комуникације и медији - Познавање медијске продукције, комуникације, као и техника и метода за ширење информација. Ово укључује и алтернативне начине информисања и забаве путем писаних, усмених и визуелних медија.

 

Хемија - Познавање хемијског састава, структуре и својстава материје и хемијских процеса и трансформација до којих долази. То укључује коришћење хемикалија и њихове интеракције, знаке опасности, технике производње и методе одстрањивања.

 

Физика - Познавање и предвиђање физичких принципа, закона, њихових међусобних односа и апликација за разумевање течности, материјала, атмосферске динамике, и механичке, електричне, атомске и субатомске структуре и процеса.

 

 

Вештине

 

Активно слушање - Давање пуне пажње ономе што други људи говоре, одвајање времена ради схватања суштине изговореног, постављање питања по потреби, и не прекидање у неодговарајуће време.

 

Критичко размишљање - Користећи логику и расуђивање идентификовати предности и слабости алтернативних решења, закључке или приступе проблемима.

 

Разговор - У разговору са другима ефектно преносити информације.

 

Решавање комплексних проблема - Идентификовање сложених проблема и преглед информација везаних за развој и проучавање могућности и примену решења.

 

Процењивање и доношење одлука - Узимајући у обзир релативне трошкове и користи од могућих акција предузети одговарајуће.

 

Читање с разумевањем - Размевање написаних реченица и пасуса у документима везаним за посао.

 

Координација - Подешавање акција у односу на акције других.

 

Праћење (мониторинг) - Праћење / Процена перформанси о себи, другим лицима или организацијама ради побољшања или предузимања корективних мера.

 

Операција мониторинг - Гледање мерних уређаја или других показатеља да би се уверили да машина исправно ради.

 

Социјално опажање - Свест о реакцијама других и разумевање зашто су тако реаговали.

 

Управљање временом - Управљање  сопственим временом и временом других.

 

Активно учење - Разумевање импликација од нових информација за текуће и будуће решавање проблема и доношење одлука.

 

Рад и контрола - Контрола рада опреме или система.

 

Анализа контроле квалитета - Спровођење тестирања и инспекције производа, услуга или процеса процене квалитета и перформанси.

 

Одржавање опреме - Спровођење редовног одржавања опреме и одређивање када и која врста одржавања је потребна.

 

Избор опреме - Одређивање врсте алата и опреме потребних за извођење радова.

 

Инструкције - Обучавање других како да изводе радове.

 

Поправке - Поправка машина или система коришћењем потребних алата.

 

Решавање проблема - Утврђивање узрока оперативних грешака и доношења одлуке шта да се ради у вези с тиме.

 

Писање - Ефектна комуникација у писаној форми на одговарајући начин за потребе пословних сарадника.

 

Стратегије учења - Избор и коришћење метода и поступака у обуци / настави одговарајућих за ситуацију када се учи или предаје ново градиво.

 

Анализа извођења радова (радних операција) - Анализа потреба и захтева за извођење радова према пројекту.

 

Убедљивост - Убедити друге да промене мишљење и понашање.

 

Управљање кадровским ресурсима - Мотивисање, развој и усмеравање људи како да раде, идентификујући најбоље људе за одговарајуће послове.

 

Математика - Коришћење математике за решавање проблема.

 

Преговарање - Организовање састанка заинтересованих страна ради заједничког покушаја у превазилажењу постојећих разлика.

 

Оријентација на пружање услуга - Активно тражење начина да се помогне људима

 

Анализе система - Утврђивање како систем треба да ради и како ће на изведене радове утицати промене у радним условима и радним операцијама, као и промене у животној средини.

 

Евалуација система - Утврђивање мера или показатеља перформанси система и акције потребне да се побољшају или исправе перформансе, у односу на циљеве система.

 

Инсталација - Монтажа опреме, машина, инсталација или програма да би се постигле одговарајуће спецификације.

 

Управљање материјалним ресурсима - Прибављање и адекватно коришћење опреме, објеката и материјала потребних за извођење одговарајућих радова.

 

Пројектовање Технологије рада - Генерисање или прилагођавање опреме и технологије да служи потребама корисника (извођача радова).

 

Управљање финансијским ресурсима - Утврђивање како ће новац бити трошен од почетка до краја извођења радова, као и рачуноводство за ове трошкове.

 

Наука - Коришћење научних правила и метода за решавање проблема.

 

Рачунарски програми - Употреба рачунарских програма за различите намене.

 

 

 

Способности

 

Постојаност рука-шака - Способност да задржи своју руку и шаку стабилним док покреће руке или док држи руку и шаку у једном положају.

 

Вид на близину - Могућност да видите детаље из непосредне близине (у року од неколико метара од посматрача).

 

Снага трупа (торза) тела - Способност да се користе мишићи стомака и доњег дела леђа ради извођења радова током радног времена, и то учестало или континуирано, а да оптерећени део тела може да ради без „давања пауза“ или замора.

 

Обим Флексибилности - Способност да се савије, протеже, увије, или досегне телом, рукама, и / или ногама.

 

Укупна равнотежа тела - Способност да се задржи или поврати равнотежа тела, или остане усправан у нестабилном положај.

 

Усмено изражавање - Способност да се преносе информације и идеје у говору тако да други разумеју.

 

Спретност шака/руку- Способност да брзо померите своју руку, шаку заједно са руком, или ваше две шаке да прихватите, манипулишете или монтирате објекте / елементе.

 

Усмено разумевање - Способност да се саслушају и разумеју информације и идеје представљене кроз изговорене речи и реченице.

 

Осетљивост проблема - Способност да кажем када нешто није у реду или је вероватно да крене наопако. То не подразумева решавање проблема, већ само признавање да постоји проблем.

 

Спретност прстију - Способност да прецизно координира покрете прстију једне или обе руке да прихвати, манипулише, или склапа врло мале објекте.

 

Контрола прецизности - Способност да се брзо и више пута подесе контролни уређаји машине или возила на тачне позиције.

 

Дедуктивно размишљање - Способност примене општих правила ради спецификације проблема с циљем проналажења одговора који има смисла.

 

Носивост - Способност да се изврши максимално напрезање снаге мишића да подигне, притисне, повуче или носи одговарајући предмет.

 

Потпуна координација тела - Способност да се координирају покрети руку, ногу, и торза заједно када је цело тело у покрету. 

 

Индуктивно размишљање - Способност да се комбинују делови информација да се формирају општа правила или закључци (укључује проналажење односа између наизглед неповезаних догађаја).

 

Координација руку и ногу - Способност да координира два или више удова (на пример, две руке, две ноге, односно једне ноге и једне руке) док седи, стоји или лежи. Она не подразумева обављање активности, а док је цело тело у покрету.

 

Препознавање говора - Способност да се идентификује и разуме говор других лица.

 

Визуализација - Способност да замислите како ће нешто изгледати након што је премештено у околину или када су његови делови премештени или преуређени.

 

Време реаговања (реакције) - Способност да се брзо реагује (руком, прстом или стопалом) на појаву звучних, светлосних и визуелних сигнала.

 

Селективна пажња - Способност да се концентрише на задатак током временског периода без јављања растројености.

 

Јасноћа говора - Способност да јасно говоре тако да их други могу разумети.

 

Издржљивост - Могућност физичког напрезања током дужег временског периода без добијања предаха/паузе/одмора.

 

Употреба информација - Способност да организује ствари или радње/акције у одређеним редоследу или шаблону у складу са специфичним правилима или скупом правила (на пример: обрасци бројева, слова, речи, слика, математичких операција).

 

Брзина опажања - Способност да се брзо и прецизно упоређују сличности и разлике између комплета слова, бројева, објеката, слика или образаца. Ствари које треба поредити могу бити представљене у исто време или једна за другом. Ова могућност такође укључује поређење представљених објеката са објектима по сећању.

 

Разумевање у писаној форми - Способност да прочитају и разумеју информације и идеје представљене у писаној форми.

 

Категорија флексибилности - Способност да се стварају или користе различити скупови правила за комбиновање или груписање ствари на различите начине.

 

Опажање дубине - Способност да се процени који од неколико објеката је ближе а који је даље од вас, или да се процени растојање између вас и објекта.

 

Вид на даљину - Могућност да видите детаље на даљину.

 

Способност рачунања - Способност за сабирање, одузимање, множење или дељење брзо и исправно.

 

Писмено изражавање - Способност да се преносе информације и идеје у писаној форми, тако да други разумеју.

 

Уочавање образаца - Способност да се идентификују или открију познати обрасци (фигуре, објекти, речи или звуци) који су скривени у другим садржајима који одвлаче пажњу.

 

Флуентност идеја - Способност да се изађе са бројним идејама о теми (број идеја је важан, а не њихов квалитет, тачност или креативност).

 

Брзина контроле - Способност да временски ускладите ваше покрете или покрете делова опреме у ишчекивању промена у брзини и / или правцу кретања објекта или ситуације.

 

Визуелно разликовање боја - Способност да се подударе или открију разлике између боја, укључујући и нијансе боја и осветљености.

 

Звучна пажња - Способност да се фокусирате на један извор звука у присуству других ометајућих звукова.

 

Динамичка снага - Способност да се изврши напрезање снаге мишића у више наврата или континуирано током време. Ово укључује мишићну издржљивост и отпорност на замор мишића.

 

Оригиналност - Способност да се дође до необичних или паметних идеја о задатој теми или ситуацији, односно да се развије креативан начин да се реши проблем.

 

Рационализација времена - Способност да се направи помак напред и назад између две или више активности, или извора информација (као што су говор, звук, додир, или други извори).

 

Математичко размишљање (резоновање) - Способност да се изаберу праве математичке методе или формуле за решавање проблема.

 

Брзина покретња екстремитета - Способност да се брзо померају руке и ноге.

 

Осетљивост слуха - Способност да откријете или да кажете разлике у висини и гласности између звукова који варирају.

 

Брзина закључивања - Способност да се брзо добије смисао од информација комбинованих и организованих у обрасце који имају свој значај.

 

Брзина зглоб-прст - Способност да се брзо праве, једноставни, понављајући покрети прстију, шака/руку и зглобова.

 

Реаговање - Способност да се брзо изабере тачан покрет (између два или више покрета) као одговор на два или више различитих сигнала (светла, звуци, слике). То укључује брзину са којом је тачан покрет као одговор започео са шаком/руком, стопалом/ногом или другим делом тела.

 

Памћење - Способност да запамте информације као што су речи, бројеви, слике и процедуре.

 

Осетљивост на бљештање - Способност да виде објекте у присуству одсјаја или јарког осветљења.

 

Просторна оријентација - Могућност да знате вашу локацију у односу на животну средину или да знате где су други објекти у односу на вас.

 

Ноћни вид - Могућност да видите у условима слабог осветљења.

 

Периферни вид - Способност да видите објекте и кретање објеката с једне стране, када очима гледате испред себе.

 

Локализација звука - Способност да кажете правац из којег је звук настао.

 

Динамичка флексибилност - Способност да се брзо и непрестано савије, истеже, увије, или испружи са својим телом, рукама и / или ногама.

 

Експлозивна снага - Способност да се у кратким налетима користи велика мишићна снага ради сопственог покретања (као у скакању и спринту), или да би се бацио неки предмет.

 

 

 

Радне активности

 

Руковање и померање предмета - Коришћење шака/руку у руковању, монтирању, позиционирању, и померању материјала, и манипулацији стварима.

·         сечење грађевинског материјала

·         израђивање (фабриковање), ручно монтирање или демонтирање произведених елемената

 

Добијање информација - Посматрањем, пријемом и добијањем информација на други начин из свих релевантних извора:

·         читањем пројеката (нацрта)

·         читањем спецификација

·         читањем мерних трака

·         читањем техничких цртежа

·         читањем радних налога, упутства, формуле, и радних графикона.

 

Извођење радних активности (општих физичких активности) - Обављање радних активности, као физичких активности које захтевају значајано коришћење руку и ногу и померање целог тела, као што су пењање, подизање, балансирање, ходање, сагињање, и руковање предметима.

·         примена лепкова, маса за изравнавање, заптивних маса, премаза, маса за ливење и/или малтера

·         уграђивање топлотних/звучних/хидроизолационих трака и премаза

·         постављање мердевина, монтирање радних платформи и скела

·         сечење, обликовање, монтирање или спајање елемената система суве градње (гипсаних плоча, металних и дрвених потконструкција, изолационих материјала, врата, ревизионих отвора и других предмета/објеката)

·         монтирање плафонских, зидних и подних системе суве градње

 

Идентификација објеката, акција и догађаја Идентификовање информација по категоризацији, процењивању, препознавању разлика или сличности, као и откривање промена у околностима или догађајима.

·         разумевање спецификација конструкције

 

Процена мерљивих карактеристика производа, догађаја или информација - Процена величине, раздаљине, и количине, или одређивање времена, трошкова, ресурса, или материјалних потреба ради обављања одређене радне активности.

·         одређивање потребног материјала или алата

 

Комуницирање са надређенима, сарадницима, или подређенима - Пружање информација надређенима, сарадницима и подређенима телефоном, у писаној форми, е-мејлом или лично.

 

Инспекција опреме, објеката или материјала - Инспекција опреме, објеката, односно материјала за идентификацију узрока грешке или других проблема и неправилности.

 

Доношење одлука и решавање проблема - Анализа података и процена резултата ради избора најбољег решења и решавање проблема.

·         одређивање пројектних метода и процедура

 

Израда, уређивање, и одређивање техничких уређаја, делова и опреме - Пружање документације, детаљних упутстава, цртежа, или спецификација за друга лица о томе како уређаји, делови, опрема или објекти треба да буду фабриковани, изграђени, монтирани, мењани, одржавани, или коришћени.

·         План израде и монтаже система

·         Мерење и одређивање референтних тачака и планова сечења елемената система суве градње (потконструкције, плоча, изолације и др.)

 

Контрола машина и процеса - Коришћење било контролних механизама или директно физичке активности за рад машина или процеса (не укључујући рачунаре или возила).

·         Коришћење ручног или електричног алата

·         Коришћење мерних уређаја

 

Оцена информација ради утврђивања усклађености са стандардима - Коришћење релевантних информација и појединачних оцена да би се утврдило да ли су догађаји или процеси у складу са законима, прописима или стандардима.

·         Поштовање безбедносних процедура

·         Вршење инспекције безбедности при извођењу грађевинских радова или њиховој припреми

 

Мониторинг процеса, материјала, или околине - Праћење и провера података о материјалима, догађајима, или животној средини, ради откривања и процене проблема.

 

Процена квалитета ствари, услуга, или људи - Процена вредности, значаја и квалитета ствари и људи.

 

Успостављање и одржавање међуљудских односа - Развијање конструктивних и кооперативних радних односа са другима, и њихово одржавање током времена.

 

Комуницирање са лицима ван организације - Комуникација са људима изван организације, представљње организације муштеријама, јавност, Влада и други спољни извори. Ова комуникација може бити лична, у писаној форми, путем телефона или е-мејла.

 

Координација рада и активности других Организовање заједничког рада чланова групе ради извршавања задатака.

 

Развој и изградња тимова - Подстицање и јачање међусобног поверења, поштовања и сарадње између чланова тима.

 

Организовање, планирање и приоритетизација рада - Развој специфичних циљева и планова да се приоритетно и организовано извршава рад.

 

Ажурирање и коришћење релевантних знања - Одржавање дневно ажурираног техничког и примењивог новог знања на свој посао.

 

Тумачење значења информација другима - Протумачити и објаснити шта информација значи и како може да се користи.

 

Креативно размишљање - Развој, пројектовање, или креирање нових апликација, идеја, односа, система или производа, укључујући и уметничке доприносе.

 

Вођење и развој других - Утврђивање развојних потреба других и подучавање, менторство, или помагање другима на други начини да би побољшали своја знања и вештине.

 

Обука и подучавање других - Идентификација образових потреба других, развој формалног образовања или програма обуке/школовања, и настава или обука за друге.

 

Вођење, управљање и мотивисање подређених - Давање смерница и упутстава подређенима, укључујући постављање стандарда рада и праћење резултата.

 

Праћење и контрола ресурса - Праћење и контрола ресурса и надгледање трошења новца.

 

Развој циљева и стратегија - Успостављање дугорочних циљева и одређивање стратегија и акција за њихово остварење.

 

Рад у овиру фирме и рад са клијентима - Рад у оквиру фирме са колегама на извођењу радова или рад са клијентима.

 

Обрада информација - Прикупљање, кодирање, категоризација, израчунавање, табеларно приказивање, ревизије или потврђивања информација или података.

 

Распоред рада и активности - Планирање догађаја, програма и активности, као и рада других.

 

Анализа података или информација - Утврђивање основних начела/принципа, основа/разлога/повода у вези са информацијама или подацима вршењем њихове анализе и растављањем у посебне целине.

 

Документовање / снимање информација - Уношење, преписивање, снимање, чување, или одржавање података у писаној или електронској / магнетној форми.

 

Управљање возилима, механизованим средствима или опремом - Управљање, маневрисање, навигација, или вожњу возила или механизоване опреме, као што су виљушкари, путничка возила, ваздушна или водена превозна средства.

 

Обезбеђивање консултација и савета другима - Обезбедити смернице и стручне савете управи (менаџменту) или другим групама у вези са техничким, системским или процесним темама.

 

Решавање сукоба и преговарање са другима - Поступање са жалбама, решавање спорова, а решавање жалби и сукоба, или на други начин преговарања са другима.

 

Обављање административних послова - Обављање дневних административних задатака као што су и одржавање информационих датотека и обрада папирологије.

 

Поправке и одржавање машинске опреме - Сервисирање, поправке, прилагођавање и тестирање машина, уређаја, покретних делова и опреме који раде првенствено на основу механичких (не електронских) принципа.

 

Помоћ и брига за друге - Пружање личне помоћи, медицинске помоћи, емоционалне подршке или друге личне бриге о другима, као што су сарадници, клијенти итд.

Поправке и одржавање електронске опреме - Сервисирање, поправке, калибрирање, регулисање, фино подешавање, или тестирање машина, уређаја и опреме који раде пре свега на основу електричних или електронских (не механичких) принципа.

 

Пословање или утицање на друге – Убеђивање других да изаберу робу / услуге и промене своје мишљење или активности у вези с том врстом посла.

 

Особље организационе јединице - регрутација, интервјуисање, избор, запошљавање, и промовисање запослених у организацији.

 

Употреба рачунара - Коришћење рачунара и рачунарских система (укључујући и хардвер и софтвер) за посао, подешавање функција, унос података, или обраду информација.

 

 

 

Контекст рада

 

Проведено радно време у коришћењу шака/руку за управљање, контролу, или упознавање радних карактеристика предмета и алата преко додира, или контролисање – Колико овај посао захтева коришћење шака/руку за руковање, управљање, или додиривање предмета и алата или контролу?

 

Проводено време у стајању - Колико овај посао захтева стајања?

 

Расправљање (дискутовање) лицем у лице - Колико често морате имати разговор/расправу/дискусију лицем-у-лице са појединцима или групама/тимовима у овом послу?

 

Изложеност раду на висини - Колико често овај посао захтева излагање раду на висини?

 

Проведено време у ходању и „трчању“ / покрету - Колико овај посао захтева ходања и „трчања“ / покрета?

 

Значај да се буде прецизан (тачан) и ажуран - Колико је важно бити врло прецизан (тачан) или веома ажуран у извођењу овог посла?

 

Притисак временских рокова - Колико често овај посао захтева од радника да испуни строге временске рокове?

 

Проводено радно време у савијеном или увијеном положају тела - Колико овај посао захтева савијање или увијање вашег тела?

 

Рад са радном групом или тимом - Колико је важно да радите са другима у групи или тиму у овом послу?

 

Проводено време у прављењу понављању покрета - Колико се овај посао захтева да се праве понављајући покрети?

 

Контактирање са другима - Колико овај посао захтева од радника да буду у контакту са другима (лицем у лице, телефоном, или на други начин) да би се посао обавио?

 

Изложеност загађивачима - Колико често се овај посао захтева рад изложен контаминатима (као што су загађивачи, гасови, прашина или смрад/непријатни мириси)?

 

Слобода да се доносу одлуке - Колико слободе одлучивања, без надзора, нуди посао?

 

Телефон - Колико често имате телефонске разговоре у овом послу?

 

Ношење заједничке заштитне и безбедносне опреме, као што су сигурносне ципеле, наочаре, рукавице, средства за заштиту слуха, шлемови, или прслуци за спасавање - Колико овај посао захтева ношење заједничке заштитне или безбедносне опреме, као што су сигурносне ципеле, наочаре, рукавице, шлемови и прслуци за спасавање?

Проведено радно време у пењању на мердевинама, радним платформама, скелама, или стубовима - Колико овај посао захтева пењање на мердевинама, радним платформама, скелама, или стубовима?

 

Физичка близина - У којој мери овај посао захтева од радника обављање радних задатака у непосредној физичкој близини са другим запосленима односно са другим људима?

 

Структуриран или неструктуриран рад - У којој мери је овај посао структуриран за радника, пре него што омогућава да радник самостално утврди задатке, приоритете и циљеве?

 

Координиција или вођење других - Колико је важно да се координирају и воде други у остваривању радних активности у овом послу?

 

Звуци и ниво буке који су збуњујући и нелагодни - Колико често овај посао захтева рад изложен звуковима и буци који одвлаче пажњу (збуњују) или су непријатни?

 

Одговорност за исходе и резултате - Колико је одговоран радник за исходе и резултате рада других радника?

 

Изложеност опасној опреми - Колико често овај посао захтева излагање опасној опреми?

 

Утицај одлука на сараднике или резултате фирме - Како одлуке запосленог утичу на резултате сарадника, клијената или фирме?

 

Одговорност за безбедност и здравље других - Колика је одговорност за безбедност и здравље других у овом послу?

 

Проводено радно време у клечећем, чучећем, повијеном или пузећем положају - Колико овај посао захтева клечењаћи, чучења, повијања или пузања?

 

Веома висока или ниска температура - Колико често овај посао захтева рад на веома врућим (изнад 30 С степени) или веома хладним (испод степени) температурама?

 

Скучен радни простор, незгодне позиције - Колико често овај посао захтева рад у скученим радним просторима који захтевају у незгодне позиције тела при извођењу радних поступака?

 

Ниво конкуренције - У којој мери овај посао захтева од радника да се такмичи или да буде свестан притисака конкуренције?

 

Учесталост доношења одлука - Колико често је потребно да радник доноси одлуке које утичу на друге људе, финансијска средства, и / или слику и углед организације?

 

Изузетно јако светло или неадекватно осветљење - Колико често овај посао захтева рад у изузетно светлим или неадекватним светлосним условима?

 

Проведено радно време у чувању и одржавању биланса - Колико овај посао захтева чување или одржавање биланса?

 

Рад са клијентима - Колико је важан рад са клијентима у овом послу?

 

Раду затвореном простору, у неконтролисаним условима околине - Колико често овај посао захтева рад у затвореном простору, у не контролисаним условима средине (на пример складиште без грејања итд.)?

 

Изложеност мањим опекотинама, посекотинама, уједима или убодима - Колико често овај посао захтева излагање мањим опекотинама, посекотинама, уједима и убодима?

 

Трајање типичне радне седмице - Број радних сати у типичној радној седмици.

 

Учесталост конфликтних ситуација - Колико често постоје конфликтне ситуације са којима запослени треба да се суочи у овом послу?

Рад на отвореном простору, изложен временским условима - Колико често се овај посао ради напољу, у изложености свим временским условима?

 

Значај понављања истих радних задатака/поступака/радњи - Колико је важно за обављање овог посла понављати исте физичке или менталне активности, све више и више, без заустављања?

 

Рад у затвореном простору, у контролисаним условима околине - Колико често овај посао захтева рад у затвореном простору у контролисаним условима околине?

 

Рад на отвореном простору, испод одговарајуће заштите с горње стране - Колико често овај посао захтева да радите напољу, под окриљем крова/трема/надстрешница и сл. али без зидова?

 

Темпо посла утврђен брзином опреме - Колико је важно за овај посао да темпо одређује брзина опреме или машина? (Ово се не односи на очување заузетости у сваком тренутку на овом послу.)

 

Јавни говор (обраћање јавности) - Колико често морате да јавно говорите у овом послу?

 

Писма и белешке - Колико често посао захтева писање писама и меморандума?

 

Пословање са непријатним или љутим људима - Колико често радник треба да се позабави са непријатним, љутим или неучтивим појединцима као део захтева посла?

 

Изложеност опасним условима - Колико често овај посао захтева излагање опасним условима?

 

Ношење специјализоване заштитне или безбедносне опреме, као што је апаратуре за дисање, сигурносни појасеви, пуна заштитна одела, или заштита од зрачења - Колико овај посао захтева ношење специјализоване заштитне или безбедносне опреме, као што су апаратуре за дисање, сигурносни појасеви, пуна заштитна одела, или заштита од зрачења?

 

Последица грешке - Колико озбиљне последице би уобичајено биле ако радник направи грешку коју није лако исправити?

 

Електронска пошта - Колико често користите електронску пошту у овом послу?

 

Степен аутоматизације - Како је посао аутоматизован?

 

Изложеност целог тела вибрацијама - Колико често овај посао захтева излагање целог тела вибрацијама (на пример, раде вибрационим бушилицама)?

 

Распоред рада - Колико је добар распоред рада за овај посао?

 

Рад на отвореном у отвореном возилу или опреми - Колико често овај посао захтева рад на отвореном у отвореном возилу или опреми?

 

Рад на отвореном у затвореном возилу или опреми - Колико често овај посао захтева рад на отвореном у затвореном возилу или опреми?

 

Радно време проведено седићи - Колико овај посао захтева седења?

 

Бављење са физички агресивним особама - Колико често овај посао захтева од радника да се баве са физички агресивним и  насилним појединцима?

 

Изложеност болестима или инфекцијама - Колико често овај посао захтева излагање болестима / инфекцијама?

 

Изложеност радијацији - Колико често овај посао захтева изложеност зрачењу?

 

 

Стилова рада

 

Поузданост - Посао захтева да се буде солидан, одговоран и поуздан, и да се обавезе испуњавају

 

Обраћање пажње на детаље - Посао захтева да се буде пажљив у детаљима и темељан у испуњавању радних задатака.

 

Лидерство - Посао захтева спремност да се води, преузме одговорност, и понуде мишљења и правци рада.

 

Сарадња - Посао захтева да се буде пријатан са другима на послу и приказивање доброћудног став фирме.

 

Иницијатива - Посао захтева спремност да преузму одговорности и изазови.

 

Независност - Посао захтева развијање сопствених начина рада, водећи се са мало или без надзора, а у зависности од себе да се посао уради.

 

Достигнуће / напор - Посао захтева успостављање и одржавање лично изазовних остварљивих циљева и врши напор ка савладавању задатака.

 

Интегритет - Посао захтева да се буде искрен и етичан.

 

Упорност - Посао захтева истрајност у суочавању са препрекама.

 

Прилагодљивост / Флексибилност - Посао захтева да се буде отворен за промене (позитивне или негативне) и на значајне варијације на радном месту.

 

Толеранција на стрес - Посао захтева прихватање критике и мирно и ефектно суочавање са високо стресним ситуацијама.

 

Иновација - Посао захтева креативност и алтернативна размишљања да се развијају нове идеје и одговори на проблеме у вези са радом.

 

Самоконтрола - Посао захтева одржавање прибраности, држећи емоције под контролом, контролишући бес, и избегавање агресивног понашања, чак и у врло тешким ситуацијама.

 

Друштвена оријентација - Посао више захтева да се рад врши са другима него појединачно, и да се буде лично повезан са другима на послу.

 

Аналитичко размишаљње - Посао захтева анализу информација и коришћење логике за решавање питања и проблема у вези са радом.

 

Брига за друге - Посао захтева да се буде осетљив за потребе и осећања других, да се покаже разумевање и помоћ на послу.

 

 

 

Вредности рада

 

Подршка - Занимања које задовољавају ову вредност рада нуде подршку управе која стоји иза радника.

Одговарајуће потребе су: смернице предузећа, надзор, међуљудски односи и технички надзор.

 

Независност - Занимања који задовољавају ову вредности рада омогућавају запосленима да раде на сопственом доношењу одлука. Одговарајуће потребе су: креативност, одговорност и самосталност (аутономија).

 

Радни услови - Занимања која задовољавају ову вредности рада нуде сигуран посао и добре услове за рад. Одговарајуће потребе су: активности/акције/делатности, компензације/надокнаде, независност, безбедност, разноврсност и услови рада.

Међуљудски односи (релације) - Занимања која задовољавају ову вредност рада омогућавају запосленима да се обезбеде услуге другима и рад са колегама у пријатељском неконкурентском окружењу. Одговарајуће потребе су: сарадници, моралне вредности и социјалне службе.

 

Постигнуће - Занимања која задовољавају ову вредност рада су оријентисана ка резултатима и омогућавају запосленима да користе своје најјаче способности, дајући им осећај достигнућа. Одговарајуће потребе су: способност употребе и постигнућа.

 

Признање - Занимања која задовољавају ову вредност рада нуде напредовање (усавршавање) , могућност за руковођење, и често се сматрају престижним. Одговарајући потребе су: напредак, ауторитет, признање и социјални статус.



Истакнути пост

Петар Ракас - Упис ученика у Грађевинску школу у Београду

  ПЕТАР РАКАС, професор суве градње / наставник технологије рада и праксе / грађевински инжењер 7.1 извођач радова / саветник за безбедност ...